rrrrr

HOME NEWS

CSS Web Menu Css3Menu.com

PROJECTS PUBLICATIONS BIBLIOGRAPHY DISCOGRAPHY    LINKS

Danek

Name and Surname: Petr Danek
Academic Degrees: prof., PhDr., Ph.D.
Year and Place of Birth: 1957 Prague (Czech Republic)
Institutional Affiliation: Academy of Performing Arts Bratislava, Music and Dance Faculty, Music Theory Department

Curriculum Vitae: Graduated in musicology from the Faculty of Arts of Charles University in Prague, where he also received Ph.D. in 2005 (Music Prints of polyphony, music theory and tablatures in Bohemia, 1500-1630). He worked at the Institute of Musicology of Charles University in Prague as an Associate Professor. Nowadays, he works at the Academy of Performing Arts in Bratislava (Slovakia). His field of research is the musical culture of the Renaissance in Bohemia, especially music in Rudolphian Prague and music prints in Czech Countries 1500-1630. For the Association for Central European Cultural Studies he developped  individual research project (Repertory of the rare printed musical books now in the Czech Republic, I: 1500-1630, supported by Czech Science Foundation). He also teaches music history, dramaturgy and management at the Academy of Performing Arts Bratislava (Slovakia).

Relevant Bibliography:
1. Málo známý pramen vokální polyfonie rudolfínské éry [Little-known Source of Vocal Polyphony of Rudolphian Era]. In: Hudební věda 20, 1983, p. 257-265.
2. Nototiskařská činnost Jiřího Nigrina [Notographic Activity of Georgius Nigrinus]. In: Hudební věda 24, 1987, p. 121-136.
3. Die rudolfinische Musikkapelle und die boehmische Musikkultur. In: Prag um 1600, Freren 1988, s. 39-44.
4. Tisky vokální polyfonie pražské provenience do roku 1620 [Prints of Vocal Polyphony of Prague Provenance Until 1620]. In: Documenta pragensia 10, 1990, p. 219-238.
5. Valerius Otto Lipsiensis - Fürstlich Lichtenbergischer Organist in Prag, Editio Simiae Ludentes, Praha 1993, s. 4-12.
6. Musica noster amor – hudba rudolfínské Prahy [Musica noster amor – Music of Rudolphian Prague]. In: Rudolf II. a Praha, Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy, Praha 1997, p. 318-341.
7. Svatba, hudba a hudebníci v období vrcholné renesance [Wedding, Music and Musicians in the High Renaissance Period. Examplified by the Wedding of Jan Krakovský z Kolovrat in Innsbruck in 1580]. In: Opera historica 7, 2000, p. 207-264.
8. Orgelmusik in Böhmen zu Zeiten der Hochrenaissance. Bilanzen und Fragezeichen. In: Mitteleuropäische Aspekte des Orgelbaus und der geistlichen Musik in Prag und den böhmischen Ländern, Sinzig 2002, p. 137-146.
9. Co všechno (ne)víme o hudbě české renesance [What we do (not) know about the Music of Czech Renaissance]. In: Opus musicum 2003/2, p. 29–33.
10. Dum pulsantur organa. Znovunalezený tisk Francisca Saleho z dílny Jiřího Nigrina (1598) [Dum pulsantur organa. A Lost and Found Print by Francesco Sale from the Printing Office of Jiří (George) Nigrin (1598)]. In: Per saecula ad tempera nostra. Sborník prací k 60. narozeninám Prof. J. Pánka, Praha 2007, p. 434-440.
11. Flores musicales aneb několik poznámek k rožmberským „Libri musici“ [Flores musicales or Some Notes on Rosenberg "Libri Musici"]. In: Litera nigro scripta manet. Sborník k 65. narozeninám J. Černého, Praha 2009, p.153-162.
12. Auswahlbibliographie zur Musikkultur am Hof Rudolfs II. In: Studia Rudolphina 9, 2009, p. 142-155.
13. Harmoniae miscellae ab exquisitissimis aetatis nostrae musicis, or an unknown printed copy of motets by Orlando di Lasso, of 1580. In: The Musicologist and Source Documentary Evidence, Krakow 2009, p. 175-186.
14. Partes rozličných autorův starých anebo výsledky práce semináře renesanční a raně barokní hudby na UK FF v Praze (1991-2010) [Partes of Different Elderly Authors or The Results of the Early Music Seminar of Charles University in Prague (1991-2010)]. In: Musicologia brunensia 45, 2010, 1-2, p. 77-94.
15. Rudolfinian Prague as a Musical Centre in its time. In: Tonkunst 6, 2012, p. 312-319.
16. Numero Arithmetico notata Series officiorum pro Choro Musico Ustensi (1588) aneb pramen polyfonie plný překvapení [Numero Arithmetico notata Series officiorum pro Choro Musico Ustensi (1588) or a Polyphonic Source Full of Surprises]. In: Musicologica Istropolitana X-XI, 2011-2012, p. 45-67 (with Jan Bata).
17. Begin, O Virgins, to Sing … and Play! – Pleasingly Generous Marginalia for the Ritornellos of Michna’s Loutna česká. In: Musicalia 2014/1-2, p. 145-154 (with Tereza Daňková).
18. Zažil jsem konec romantismu v Čechách. Poznámky k interpretaci Smetanovy Mé vlasti. In: Prezentácie – konfrontácie 2014, Bratislava 2014, s. 69–74.
19. Teutsche Lieder zuvor unterschiedliech, jetzund aber mit des Herrn Authoris bewilligung inn ein Opus zusamen getruckt aneb praktický průvodce konvolutem tisků AZ 38 / AK XII 17 / Teutsche Lieder zuvor unterschiedliech, jetzund aber mit des Herrn Authoris bewilligung inn ein Opus zusamen getruckt or A Practical Guide to the Composite Book of Printed Works AZ 38 / AK XII 17. In: Musicalia 2015/1-2, s. 59-86 (with Tereza Daňková).
20. Addenda et corrigenda I. ke knize Historické tisky vokální polyfonie, rané monodie, hudební teorie a instrumentální hudby v českých zemích do roku 1630, KLP, Praha 2015 [Addenda et corrigenda I. to the Historical Prints of Vocal Polyphony, Early, Monody, Music Theory, an Instrumental Music in the Bohemian Lands before 1630, KLP, Prague 2015]. In: Cantantibus organis: hudební kultura raného novověku ve středoevropských souvislostech: ad honorem Jiří Sehnal. Brno 2016, s. 47-58.
21. Cropaciana. Carmina Caspari Cropacii modulis musicis aptata, 1560-1562 / Verše Kašpara Cropacia s hudebním doprovodem, 1560-1562, Praha 2018 (with Marta Vaculínová).
22. Amicus immusicus. Příspěvek k tradici pojetí Jana Campana jako hudebního skladatele  [Amicus Immusicus. A study on the Tradition of the Idea of Jan Campanus as a Composer]. In: Hudební věda 56, 2019, s. 165-185 (with Marta Vaculínová).
23. Musicus et poeta trilinguis. New Findings about the Life and Work of Jiří Cropatius Teplický. In: Musicalia 2020/1–2, s. 6–49 (with Marta Vaculínová).
24. The double-choir motets of Rudolphine Prague. I: an anthology of eight-voice motets from bohemian manuscripts and prints, Praha 2020 (with Martin Horyna).
25. Der Schwanengesang der rudolphinischen Polyphonie: Liber I. missarum von Charles Luython. In: Clavibus unitis 10, 2021/3 (online).
26. "Caesaris olim Musicus ille". Jan Sixti z Lerchenfelsu (ca 1565-1629), zpěvák Rudolfa II. a litoměřický probošt [Jan Sixti of Lerchenfels (ca. 1565-1629), Singer of Rudolph II and Provost of Litoměřice]. In: Muzikologické fórum 10, 2021, p. 161-182, (with Marta Vaculínová).
27. Vita ceu harmonia. Jiří Carolides: A Poet and Composer between the Imperial Court and the New Town of Prague. In: Musicalia 2022/1-2, p. 6-32 (with Marta Vaculínová).

Links: www.htf.vsmu.sk/people.php?id=danek

You can send us your comments and suggestions toumusicarudolphina@bibemus.org   ©Association for Central European Cultural Studies